کد مطلب:303509 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:210

پاسداریش از عفاف و حجاب
قال رسول الله صلی الله علیه واله: خیر نساءكم العفیفه. [1] .

رسول خدا (ص) فرمود:

بهترین زنان شما زنی است كه با عفت باشد. عفاف و پاكدامنی از خصوصیاتی است كه هركس دارای آن باشد بها و قیمتش دو چندان است، هركس ایمانش به خداوند تعالی محكمتر باشد عفافش نیز بیشتر است و باید دانست كه عفت از حیاء سرچشمه می گیرد هر كس حیائش بیشتر باشد عفتش محكمتر است حضرت علی علیه السلام فرمود: الحیاء حسن و هو من النساء احسن. [2] حیا نیكو است ولی از زنان نیكوتر است.

اگر دشمنان حجاب می كوشند تا علت عقب ماندگی ملت ها به خصوص زنان جوامع اسلامی را پیروی از حجاب بدانند این به خاطر آن است كه آنان را به ابتذال و بی حجابی بكشانند تا چشم ها را آلوده، ایمان ها را فاسد، و دلهای افراد جامعه را بیمار نمایند یكی از نویسندگان معاصر می نویسد: «لباس هر انسان به منزله پرچم كشور وجودی او است پرچمی است كه او بر سر در خانه وجود خود نصب كرده است و با آن اعلام می كند كه از كدام فرهنگ تبعیت می نماید همچنانكه هر فردی با وفاداری و احترام به پرچم خود، اعتقاد خود را به هویت ملی و سیاسی خود ابراز می كند، هر انسانی مادام كه به یك سلسله ارزشها و بینش ها معتقد باشد لباس متناسب با آن ارزش ها و بینش ها را از تن به در نخواهد كرد.» [3] از برجسته ترین صفات زن خوب، داشتن چشم های فروهشته هست فلذا در قرآن كریم سوره مباركه نور آیه 31 می فرماید: قل للمومنات یَغْضُضْنَ منِ اَبْصارِهنَّ...

ای پیامبر به بانوان بگو كه چشم های خود را فروهشته دارند. اسلام اگر سفارش حجاب را به بانوان فرموده، این به خاطر حفظ منزلت و ارزش های انسانی آنها است. هیچ دلیلی ندارد كه زن به خاطر زیبایی خود، خودآرایی كند با این كار، هم ارزش خود را بكاهد و هم دیگران را به گناه وادار نماید. البته این تنها زنان نیستند كه باید چشم های خود را از نگاههای ناروا بپوشانند بلكه مردان نیز وظیفه دارند چشم های خود را پاك نگهدارند و از نگاه به نامحرمان ممنوع اند چنانچه در آیه سی ام از سوره مباركه نور می خوانیم.

قُلْ لِلمُومنین یغضّوا مِنْ اَبْصارِهِمْ... ای پیامبر به مؤمنان بگو كه چشم های خود را از نگاه به نامحرمان بپوشانند.

اگر زنان جامعه به خاطر زیبایی خود از حریم عفاف و حجاب فاصله می گیرند تا دیگران را متوجه زیبایی خود كنند بدانند كه هیچ زنی در عالم به زیبایی جمال و جلال حضرت زهرا علیهاسلام نرسیده و نمی رسد و نخواهد رسید. در حدیث است كه امام حسن عسكری علیه السلام فرمود: علت اینكه حضرت فاطمه را زهرا می گویند این است كه هر روز سه جلوه برای همسرش امیرالمومنین علی علیه السلام داشت: صبح چون خورشید كه از افق سر در می آورد. و در وسط روز مثل ماه شب چهارده بود. و در هنگام غروب همانند ستاره درخشان جلوه می كرد. [4] با تمام این زیبائیها احدی او را بی حجاب ندید و هرگز جلوه گری نكرد. و به روایت امام باقر علیه السلام روزی رسول خدا (ص) باتفاق جابربن عبدالله انصاری به منزل دخترش فاطمه زهرا علیهاسلام رفت و از پشت در با صدای بلند سلام داد. زهرا علیهاسلام آمد عرض كرد پدر تنها هستی؟ فرمود: نه دخترم كسی با من همراه است. گفت: ای پدر با عرض معذرت از باز كردن در معذورم! رسول خدا (ص) پرسید چرامعذوری؟ عرض كرد همه لباسهایم را شسته ام و لباس مناسب برای حجاب گرفتن ندارم. رسول خدا (ص) فرمود: دخترم قنعی مع فضل ملحفتك. با گوشه ملحفه خودت را بگیر بگذار ما وارد شویم. [5] ما با نقل این روایات می خواهیم به تمام بانوان جهان بگوییم اگر می خواهید سرفراز زندگی كنید باید در پاسداری از عفاف و حجاب خود از این بانوی با عظمت پیروی كنید. بشكند نوك آن قلمی كه می نویسد: فاطمه (س) الگوی زنان امرزو جهان نیست! چنین نویسنده ای جواب خدا و رسول خدا را در قیامت چگونه خواهد داد؟!


[1] وسايل ج 15 / 14.

[2] المواعظ العدديه تاليف و تنظيم آقاي مشكيني.

[3] فرهنگ بر هنگي نوشته دكتر حداد عادل.

[4] فاطمةالزهرا، بهجةقلب المصطفي/ 12.

[5] زندگاني حضرت فاطمه زهرا تاليف محدث قمي/ 36.